CUBACRISIS IN HUIZE VAN DAM (Chris, English version below)

20 november 2018 - Vinales, Cuba

Colourful HavanaSommigen verklaarden ons voor gek dat we Cuba wilden bezoeken tijdens onze reis. Maar het laatste communistische land in de wereld kunnen we toch niet overslaan? We zijn heel blij dat we gegaan zijn, want wat is dit een kleurrijk land, en een weerbaar en optimistisch volk. Voordat we daarachter waren hebben we wel wat intrafamiliaire weerstand moeten overwinnen.

Tijdens ons verblijf in Suriname leek het primitieve karakter van ons verblijf op Cuba nog redelijk ver weg. We hadden de kinderen laten weten bij mensen thuis te zullen overnachten omdat het geld dan bij hen, en niet bij de Cubaanse overheid terecht zou komen. Bovendien hadden we aangekondigd dat westerse goederen als deodorant, scheerschuim, geld uit de muur, Italiaans eten en internet in principe niet te krijgen zijn. Achteraf blijken al die sombere voorspellingen grenzeloos overdreven, maar hé, wat wisten wij.

Hoe dichter ons Cubaanse avontuur naderde, hoe groter de weerstand. In Aruba kwam er een soort collectief voorstel van de ‘Terrible Three’ om Cuba te skippen, en ons verblijf op Aruba met 18 dagen te verlengen. Dat voorstel werd niet uitvoerbaar verklaard door de ‘reisleiding’ en verdween in de prullenbak.

En hier zitten we dan: te gast in de communistische volksrepubliek Cuba. Even een paar geschiedkundige wetenswaardigheden om het perspectief te schetsen hoe dit land is geworden tot wat het nu is.

Tot het moment aan het einde van de 19e eeuw waarop de Amerikanen Cuba bevrijdden, was het eiland een Spaanse kolonie. In de eerste helft van de 20e eeuw verwierf het zelfstandigheid en groeide het uit tot een suiker en tabak producerend land dat dictatoriaal bestuurd werd onder gedogend toezicht van almachtig Amerika. Hoofdstad Havana was in de jaren veertig en vijftig het Marbella van de Verenigde Staten en had dankzij het tropische klimaat, de gunstige ligging, het corrupte bestuur, de Cubaanse muziek en de latino sfeer een grote aantrekkingskracht op de Amerikaanse maffia en ander criminelen. Al Capone zelf resideerde in het Riviera Hotel.

Che Guevara, propaganda everywhereTotdat de decadentie zichzelf te gronde richtte en van 1956 tot 1959 de revolutie plaatsvond onder leiding van Cubaanse helden als Emilio Cienfuegos, Che Guavara, en latere presidenten Fidel en Raul Castro. ‘Heb je Animal Farm gelezen van George Orwell’, vroeg een Cubaan ons? ‘Dat is exact wat er na de revolutie gebeurde. Onder het mom van communisme werden macht en middelen verdeeld.’ De villa’s van de rijken in Miramar waren tijdens de revolutie verlaten en werden, na de nationalisatie van alle onroerend goed op Cuba, geconfisqueerd door de machthebbers, of als kantoor weggegeven aan voor de overheid belangrijke handelspartners. Cuba werd het verwende petekind van de Sovjet Unie dat Cuba zag als een unieke kans om de communistische revolutie in het westen te ontketenen. Bovendien was Castro bereid om op Cuba, op slechts enkele tientallen kilometers van de kust van Florida, Russische kernwapens te plaatsen.

De Cubacrisis in oktober 1962 bracht de wereld dichter bij een kernoorlog dan ooit voor mogelijk is gehouden. De Russen hadden hun strijdmacht al toestemming gegeven om de Amerikanen, in geval van een invasie op Cuba, met kernwapens te bestrijden. Uiteindelijk kwamen Kennedy en Chroesjtsjov tot overeenstemming waarbij de Russen hun raketten van Cuba, en de Amerikanen hun raketten uit Turkije en Italië verwijderden.

Dit stukje wordt veel te lang. Maar ik ben zo onder de indruk van Cuba dat een tweede deel onvermijdelijk lijkt. Vooralsnog hebben we de dreigende Cubacrisis in huize van Dam redelijk kunnen bezweren. Het moderne communisme blijkt ruimte te laten voor leuke restaurants, we overnachten bij lieve mensen, in schone huizen met prima voorzieningen, en het klimaat, de natuur, en de stranden zijn overweldigend.

Kortom, wordt vervolgd,

Chris

CUBACRISIS IN VAN DAM FAMILY (Chris, Dutch version below)
Some people wondered why we wanted to visit Cuba during our trip. But how could we skip the last communist country in the world? We are very happy we’ve decided to go. What a colorful country this is, and what a resilient and optimistic people. Before we finally got here we had to overcome some intrafamilial resistance.

During our stay in Suriname, the primitive nature of our stay in Cuba seemed to be quite far away. We had let the children know that they would spend the night in people's homes because the money would end up with the hosts and not the Cuban government. In addition, we had announced that western goods such as deodorants, shaving creams, money from the ATM, Italian food and the internet are in principle not available. In retrospect, all those gloomy predictions seem limitlessly exaggerated, but hey, what did we know?

The closer our Cuban adventure approached, the greater the resistance. In Aruba there was a kind of collective proposal from the 'Terrible Three' to skip Cuba, and extend our stay in Aruba with 18 days. That proposal was declared invalid by the 'tour guide' and disappeared into the trash.

And here we are: guest in the communist people's republic of Cuba. Just a few historical facts to outline the perspective of how this country has become what it is today.

Until the end of the 19th century when the Americans liberated Cuba, the island was a Spanish colony. In the first half of the 20th century it gained independence and grew into a sugar and tobacco producing country that was ruled dictatorially under the supervision of almighty America. Capital Havana was the Marbella of the United States in the 1940’s and 1950’s and, due to the tropical climate, the favorable location, the corrupt administration, the Cuban music and the latino atmosphere, it attracted the American mafia and other criminals. Al Capone himself resided at the Riviera Hotel.

Until decadence vanished itself away and from 1956 to 1959 the revolution took place under the leadership of Cuban heroes like Emilio Cienfuegos, Che Guavara, and later presidents Fidel and Raul Castro. 'Have you read Animal Farm from George Orwell', a Cuban asked us? 'That is exactly what happened after the revolution. In the name of communism, power and resources were divided. "The villas of the rich and wealthy in Miramar had been abandoned during the revolution and, after the nationalization of all property in Cuba, were confiscated by the rulers, or given away as office to for the government important trading partners. Cuba became the spoiled godchild of the Soviet Union that saw Cuba as a unique opportunity to unleash the communist revolution in the West. Moreover, Castro was prepared to place Russian nuclear weapons in Cuba, just a few dozen kilometers off the Florida coast.

The Cuban crisis in October 1962 brought the world closer to a nuclear war than ever thought possible. The Russians had already given their forces permission to fight the Americans with nuclear weapons in the event of an invasion of Cuba. Finally Kennedy and Khrushchev came to an agreement whereby the Russians removed their missiles from Cuba, and the Americans removed their rockets from Turkey and Italy.

This piece is too long. But I am so impressed by Cuba that a second part seems inevitable. For the time being, we have been able to ward off the threatening Cuban crisis in Dam's home. Modern communism seems to leave room for nice restaurants, we spend the night with lovely people, in clean houses with excellent facilities, and the climate, nature and beaches are overwhelming.